Mäns humor

Det florerar en del skit på Facebook. Senaste skiten jag sett är bilden nedan. Tyvärr så är två av de 255 758 personerna som tycker bilden är rolig och gillar den bekanta till mig vilket gjorde att den hamnade i mitt nyhetsflöde och upprörde mig. Här har vi en bild på kanske en helt vanlig tjej, en tjej med smink, långt hår och urringning. Jag gissar att hon inte är prostituerad. Det här kan vara VEM SOM HELST, som tagit en bild på sig själv och lagt upp på det härliga internet. Någon tänkte att "nu jävlar ska jag göra en rolig bild" och lyckades med det genom att kalla en tjej för hora. Är det verkligen roligt? Nu får ni tre sekunder på er att fundera ut om det är det.


 
NEJ! Det är inte roligt. Det är inte något annat än strukturer i samhället som rättfärdigar förtryckande, i detta fall slutshaming, av kvinnor.
 
Exempel:
Hela samhället berättar varje dag för tjejer hur dom ska vara 1: Snygga, smala, sexiga, sminkade, fixade, fönade och målade.
 
Hela samhället berättar varje dag för tjejer hur dom ska vara 2: Oskuldsfulla, inte "för mycket", ödmjuk, snäll moder/syster/hustru.
 
Att leva upp till allt detta är orimligt och är ett väldigt effektivt sätt att trycka ned kvinnor på. "De ska vara si, men inte så." Lever du upp till ett ideal är det lätt hänt att du trillar dit för ett annat (och blir ett offer under skällsord som till exempel "hora"). En kvinna kan aldrig vara helt rätt.
 
 
 
Nä, nu ska jag göra det enda rätta: ta bort dom som gillar bilden från min Facebook. :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Funderar man på det är det ju inte alls roligt. Vid en snabb titt kan det dock vara roande. En snabb titt då man enbart fokuserar på "skämtet" och inte den egentliga innebörden.

2013-09-25 @ 15:50:36
Postat av: Iron

Funderar man på det är det ju inte alls roligt. Vid en snabb titt kan det dock vara roande. En snabb titt då man enbart fokuserar på "skämtet" och inte den egentliga innebörden.

2013-09-25 @ 15:51:03
Postat av: Måns

Kan ju bara säga att yttrandefriheten känns som något viktigare än feministiska samhällskritiska ideologier. Humor ses ur betraktarens öga och smaken är som baken som jag brukar säga. Även om jag själv inte ser humorn i bilden så betyder det inte att andra inte gör det och jag anser att konst (Ja det här kan absolut diskuteras om det är konst eller inte) inte borde censureras av något.
Vad beträffar att samhället berättar för kvinnor hur dem ser ut är en drastiskt generalisering av media, hur du sen som individ tolkar budskapet i median är upp till dig och ingen annan. Om du tolkar median som standarden för hur kvinnor och även män ska se ut så tycker jag något synd om dig för att du inte har den självkänslan att välja hur du själv ska se ut och låter istället en media som skapar en som du kallar det orimlig standard styra ditt val. Allt handlar om att välja att tänka fritt eller styras av median.
Jag måste säga att det är otroligt hårt av dig att ta bort dina två bekantskaper bara för att dem inte har samma humor som dig eller samma tänkande, världen består inte av liktänkande människor och om du ser ned på någon för att dem ser världen annorlunda så är du inte på något vis bättre än dem som skrattade, delade och kunde se humorn i det hela istället för att se det kritiska perspektivet.
Ta inte allt på så stort allvar, det finns bättre saker att ägna energi åt än att censurera folk, tro mig ett liv med censur är betydligt värre än ett liv med media som man stör sig på. Fråga bara Nazityskland, Nordkorea, Sovjet och även Sverige innan tryckfrihetsförordningen.
Hoppas du inte tar illa upp utan istället funderar lite över vad som är värt att ta ställning mot! peace!

2013-09-25 @ 19:52:27
Postat av: Måns

Kan ju bara säga att yttrandefriheten känns som något viktigare än feministiska samhällskritiska ideologier. Humor ses ur betraktarens öga och smaken är som baken som jag brukar säga. Även om jag själv inte ser humorn i bilden så betyder det inte att andra inte gör det och jag anser att konst (Ja det här kan absolut diskuteras om det är konst eller inte) inte borde censureras av något.
Vad beträffar att samhället berättar för kvinnor hur dem ser ut är en drastiskt generalisering av media, hur du sen som individ tolkar budskapet i median är upp till dig och ingen annan. Om du tolkar median som standarden för hur kvinnor och även män ska se ut så tycker jag något synd om dig för att du inte har den självkänslan att välja hur du själv ska se ut och låter istället en media som skapar en som du kallar det orimlig standard styra ditt val. Allt handlar om att välja att tänka fritt eller styras av median.
Jag måste säga att det är otroligt hårt av dig att ta bort dina två bekantskaper bara för att dem inte har samma humor som dig eller samma tänkande, världen består inte av liktänkande människor och om du ser ned på någon för att dem ser världen annorlunda så är du inte på något vis bättre än dem som skrattade, delade och kunde se humorn i det hela istället för att se det kritiska perspektivet.
Ta inte allt på så stort allvar, det finns bättre saker att ägna energi åt än att censurera folk, tro mig ett liv med censur är betydligt värre än ett liv med media som man stör sig på. Fråga bara Nazityskland, Nordkorea, Sovjet och även Sverige innan tryckfrihetsförordningen.
Hoppas du inte tar illa upp utan istället funderar lite över vad som är värt att ta ställning mot! peace!

2013-09-25 @ 20:13:54
Postat av: Jenny - Bildjournaliststudent

det slog i hjärtat när jag såg bilden och hur många som gillat bilden. Vad fan tänkte hen som skapade bilden? Nu ska vi fortsätta med detta förtryck woho men vi gör det till ett skämt så skrattar folk...?

MÅNS:
Det här med att människor tänker olika, har olika sorters humor(hur någon ens kan tycka detta är roligt)?. DEM ÄR SNARARE OKUNNIGA. Det handlar endast om okunnighet. Sen finns det såklart de som verkligen tycker att vi inte lever i ett patriarkat, att feminismen inte borde finnas och så vidare. Men de flesta andra är feminister om de bara läste på!!! Då skulle de skämmas för att ha skrattat, gillat och delat bilden.

Jag undrar hur reaktionerna hade om det varit en man på bilden i stället?

Bra inlägg Hanna!

Svar: Hen tänkte nog inte särskilt mycket. Är ju ett särdrag hos dem som sysslar med sånt...
Tack, och tack för att du svarade på Måns. Bara för att någon tycker att något är roligt så rättfärdigas ju inte vad som helst bara på grund av det.
None None

2013-09-26 @ 00:15:33
URL: http://novemberdreams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0